Knowledge, attitude and prevention behavior on HIV/AIDS among students at Tay Do University
Article Sidebar

The study aims to determine the proportion of students with correct knowledge and positive attitudes about the prevention of HIV/AIDS infection and to learn some factors related to knowledge and attitudes about preventing HIV/AIDS infection among students at Tay Do University. A cross-sectional descriptive study was made on over 498 freshmen at the Tay Do University from February to May in 2023. The research uses SPSS 20.0 software to enter, process and analyze data. The results showed that the students having the correct knowledge and positive attitude toward prevention were 5,2% and 13,7%. Factors related to correct knowledge include: gender, and major. One factor related to positive attitude included their major subject of study. The results showed that the percentage of freshmen with correct knowledge and positive attitudes was very low. Therefore, it is necessary to promote health education and communication in schools and communities such as causes, symptoms, consequences and measures to prevent HIV/AIDS infection to raise awareness and the correct attitude.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm xác định tỷ lệ sinh viên có kiến thức đúng, thái độ tích cực về phòng ngừa lây nhiễm HIV/AIDS và tìm hiểu một số yếu tố liên quan đến kiến thức, thái độ về phòng ngừa lây nhiễm HIV/AIDS của sinh viên Trường Đại học Tây Đô. Đề tài được thực hiện bằng phương pháp nghiên cứu mô tả cắt ngang trên 498 sinh viên năm I của Trường Đại học Tây Đô, từ tháng 02 đến tháng 05 năm 2023. Kết quả cho thấy tỷ lệ sinh viên có kiến thức đúng là 5,2% và tỷ lệ sinh viên có thái độ tích cực là 13,7%. Có mối liên quan giữa kiến thức với nhóm ngành và giới tính của đối tượng nghiên cứu (p<0,05), có mối liên quan giữa thái độ với nhóm ngành của đối tượng nghiên cứu (p<0,05). Kết quả nghiên cứu cho thấy tỷ lệ sinh viên năm I có kiến thức đúng, thái độ tích cực về phòng, chống HIV/AIDS là rất thấp. Vì vậy, cần đẩy mạnh công tác truyền thông giáo dục sức khoẻ trong nhà trường và cộng đồng như tuyên truyền nguyên nhân, triệu chứng, hậu quả và các biện pháp phòng tránh lây nhiễm HIV/AIDS để từ đó có nhận thức và thái độ đúng đắn hơn.
Abstract
The study aims to determine the proportion of students with correct knowledge and positive attitudes about the prevention of HIV/AIDS infection and to learn some factors related to knowledge and attitudes about preventing HIV/AIDS infection among students at Tay Do University. A cross-sectional descriptive study was made on over 498 freshmen at the Tay Do University from February to May in 2023. The research uses SPSS 20.0 software to enter, process and analyze data. The results showed that the students having the correct knowledge and positive attitude toward prevention were 5,2% and 13,7%. Factors related to correct knowledge include: gender, and major. One factor related to positive attitude included their major subject of study. The results showed that the percentage of freshmen with correct knowledge and positive attitudes was very low. Therefore, it is necessary to promote health education and communication in schools and communities such as causes, symptoms, consequences and measures to prevent HIV/AIDS infection to raise awareness and the correct attitude.
References
Bộ Y tế, 2007. Số 04/QĐ-BYT. Danh mục các chỉ số theo dõi, đánh giá Chương trình phòng, chống HIV/AIDS Quốc gia.
Huỳnh Thị Như Thuý và Nguyễn Hoàng Thảo My, 2020. Khảo sát sự hiểu biết về việc phòng chống HIV/AIDS của sinh viên khóa 15DDS Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Khoa học & Công nghệ. Số 12. Tr. 70.
James B. C., Kawano R., Wichaidit W., 2021. HIV/AIDS Knowledge, Attitudes and Practices among College Students in Pampanga, Philippines, Annals of Medical and Health Sciences Research, Vol. 11, 1578-1585.
Nguyễn Trần Tuấn Kiệt, Lã Ngọc Quang, 2014. Thực hành kiến thức, thái độ, thực hành phòng chống HIV/AIDS của học sinh, sinh viên năm thứ I Trường Cao đẳng y tế Đồng Nai, năm 2012. Tạp chí Y học thực hành. Số 4. Tr. 88-91.
Nguyễn Trọng Nhân, Dương Phúc Lam, Nguyễn Tấn Tài, Phạm Nguyễn Anh Thư, Trịnh Thị Vân, 2022. Kiến thức, thực hành và tiếp cận bao Chương trình cao su phòng ngừa lây nhiễm HIV/AIDS ở sinh viên các trường Cao đẳng, đại học tại thành phố Cần Thơ năm 2021. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ. Số 50. Tr. 54-62.
Nguyễn Văn Nu, 2020. Nghiên cứu kiến thức, thái độ về phòng, chống HIV/AIDS trước và sau can thiệp của sinh viên các trường trung cấp, cao đẳng, đại học trên địa bàn tỉnh Bến Tre năm 2019-2020, Trường Đại học Y Dược Cần Thơ. Luận văn Thạc sĩ Y Tế công cộng Trường Đại học Cần Thơ.
Mulu W., Abera B. and Yimer M., 2014. Knowledge, attitude and practices on HIV/AIDS among students of Bahir Dar University, Science Journal of Public Health, 2(2): 78-86.
Phan Quốc Hội, 2014. Đánh giá kiến thức, thái độ, thực hành phòng, chống HIV/AIDS của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Vinh, Nghệ An, năm 2009-2010. Tạp chí Y học thực hành. Số 4. Tr. 40-43.
Zhang L., Yu H., Luo H., Rong W., Meng X., Du X. and Tan X., 2022. HIV/AIDS-Related Knowledge and Attitudes Among Chinese College Students and Associated Factors: A Cross-Sectional Study, Front. Public Health, Vol. 9, Article 804626.
Võ Thị Năm, Phạm Nguyễn Anh Thư, Dáp Thanh Giang, Đinh Thanh Nam, 2016. Nghiên cứu kiến thức và thực hành về phòng, chống HIV/AIDS trong nhóm nam sinh viên của các trường Cao đẳng và Đại học tại Thành phố Cần Thơ năm 2016, Cần Thơ. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp cơ sở, Trung tâm Phòng chống HIV/AIDS, Sở Y tế Cần Thơ.
Wongkongdech R., Chanthamath S., Wongkongdech A., 2020. Knowledge, attitude and prevention behavior related to HIV/AIDS among students of a college in Lao-PDR: a cross-sectional study. F1000Research 2020, 9:181, 1-14.