Factors affecting students’ satisfaction with car driving training services at Kien Giang Vocational College
Article Sidebar

The study aims to evaluate the factors affecting the satisfaction of students with car driver training services at Kien Giang Vocational College and propose some solutions to improve the satisfaction level of the students with the quality of the school's car driver training service. The study was carried out through a direct survey using a questionnaire given to 180 driver trainees in the 2022 training course. The proposed research model is based on a six-factor SERVPERF model with 28 observed variables. Descriptive statistics methods, Cronbach's Alpha test, exploratory factor analysis and linear regression analysis were used. The analysis shows that the theoretical research model is suitable. The results of the regression analysis show that there are 4 factors that have an impact on the satisfaction of students learning to drive at the School. The order of impact roles of each factor shown in the regression equation shows that the factor of Management and Service Training has the greatest influence; next is the factor of facilities and equipment; next is the capacity and attitude of the teachers and finally the factor of tuition fees. Four groups of managerial implications are proposed to help improve student satisfaction with car driver training services at Kien Giang Vocational College.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm mục tiêu đánh giá các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của học viên và đề xuất một số giải pháp nhằm nâng cao mức độ hài lòng của học viên về chất lượng dịch vụ đào tạo lái xe ô tô của Trường Cao đẳng Nghề Kiên Giang. Nghiên cứu được thực hiện thông qua khảo sát trực tiếp bằng bảng câu hỏi đối với 180 học viên lái xe thuộc khóa đào tạo năm 2022. Mô hình nghiên cứu đề xuất dựa trên mô hình SERVPERF gồm sáu nhân tố với 28 biến quan sát. Phương pháp thống kê mô tả, kiểm định Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá và phân tích hồi quy tuyến tính được sử dụng. Qua phân tích cho thấy mô hình nghiên cứu lý thuyết phù hợp, kết quả phân tích hồi quy với bốn nhân tố có tác động đến sự hài lòng của học viên học lái xe tại Trường. Thứ tự vai trò tác động của từng nhân tố thể hiện trong phương trình hồi quy cho thấy nhân tố Quản lý và phục vụ đào tạo có ảnh hưởng lớn nhất; kế đến là nhân tố Cơ sở vật chất, trang thiết bị; nhân tố Năng lực và thái độ giáo viên và cuối cùng là nhân tố Học phí lệ phí. Bốn nhóm hàm ý quản trị được đề xuất giúp nâng cao sự hài lòng của học viên về dịch vụ đào tạo lái xe ôtô tại Trường Cao đẳng Nghề Kiên Giang.
Abstract
The study aims to evaluate the factors affecting the satisfaction of students with car driver training services at Kien Giang Vocational College and propose some solutions to improve the satisfaction level of the students with the quality of the school's car driver training service. The study was carried out through a direct survey using a questionnaire given to 180 driver trainees in the 2022 training course. The proposed research model is based on a six-factor SERVPERF model with 28 observed variables. Descriptive statistics methods, Cronbach's Alpha test, exploratory factor analysis and linear regression analysis were used. The analysis shows that the theoretical research model is suitable. The results of the regression analysis show that there are 4 factors that have an impact on the satisfaction of students learning to drive at the School. The order of impact roles of each factor shown in the regression equation shows that the factor of Management and Service Training has the greatest influence; next is the factor of facilities and equipment; next is the capacity and attitude of the teachers and finally the factor of tuition fees. Four groups of managerial implications are proposed to help improve student satisfaction with car driver training services at Kien Giang Vocational College.
References
Đoàn Thị Hoa, 2019. Đánh giá sự hài lòng của học viên về chất lượng dịch vụ đào tạo lái xe hạng B2 tại trường Trung cấp Giao thông vận tải Miền Nam. Tạp chí Nghiên cứu khoa học và Phát triển kinh tế trường Đại học Tây Đô.
Nguyễn Thanh Khanh, Trần Đăng Huy, Hoàng Hùng, 2013. Đánh giá mức độ hài lòng của học viên về công tác đào tạo lái xe ô tô hạng B1 tại trường Trung học Giao thông vận tải Huế. Tạp chí Khoa học Đại học Huế, Tập 86, Số 8 (2013), trang 36-42.
Nguyễn Thành Long, 2008. Sử dụng thang đo SERVPERF để đánh giá chất lượng đào tạo đại học tại trường Đại học An Giang. Tạp chí Khoa học trường Đại học Cần Thơ, Số 9 (2008), trang 47-55.
Nguyễn Thị Thắm, 2010. Khảo sát sự hài lòng của Sinh viên đối với hoạt động đào tạo tại Trường Đại học Khoa học Tự nhiên, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Viện Đảm bảo Chất lượng Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, Việt Nam.
Phạm Thị Liên, 2016. Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học - Trường hợp Trường Đại học Kinh tế, Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học - Đại học Quốc Gia Hà Nội, Tập 32, Số 4 (2016), trang 81-89.
Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L., 1988. SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality.
Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L., 1985. A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research.
Zeithaml, V.A. and Bitner, M.J., 2000. Services Marketing: Integrating Customer Focus across the Firm. 2nd Edition, McGraw-Hill, Boston.