Factors affecting the decision of consumer loans of private customers in Bac Lieu province
Article Sidebar

Credit institutions need to develop an effective consumer loan risk management policy to ensure the safety of both customers and the bank. To achieve this, bank leaders must clearly understand the local residents' consumer behavior. Understanding the factors that influence consumer borrowing decisions also helps banks strengthen their competitiveness and develop the financial market in Bac Lieu province. The aim of this study is to analyze the factors influencing the consumer borrowing decisions of individual customers in Bac Lieu province. A convenient survey method was used to interview 250 individual customers currently transacting with banks in Bac Lieu province. The reliability of the measurement scale was tested using Cronbach's alpha coefficient. Exploratory factor analysis was used to identify new factor groups, and multiple regression was used to identify factors that influence the consumer borrowing decisions of individual customers in Bac Lieu province. The estimated model results showed that factors such as bank brand, bank staff, service quality, and loan interest rates positively correlate with customers' consumer borrowing decisions in Bac Lieu province. All these factors have a positive impact on customer borrowing decisions. The study also showed that bank brand is the strongest factor influencing individual customer borrowing decisions. Based on this, the study proposed four implication groups to improve the effectiveness of consumer lending operations for individual customers in Bac Lieu.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Các tổ chức tín dụng cần xây dựng một chính sách quản lý rủi ro về vay tiêu dùng hiệu quả, nhằm đảm bảo an toàn cho cả khách hàng và ngân hàng. Để thực hiện được điều đó, lãnh đạo các ngân hàng cần nắm rõ hành vi tiêu dùng của người dân địa phương. Việc hiểu rõ các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay tiêu dùng cũng giúp cho các ngân hàng tăng cường sự cạnh tranh và phát triển thị trường tài chính trên địa bàn tỉnh Bạc Liêu. Mục tiêu của nghiên cứu này là phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay tiêu dùng của khách hàng cá nhân trên địa bàn tỉnh Bạc Liêu. Phương pháp khảo sát thuận tiện được sử dụng để phỏng vấn khách hàng cá nhân. Dữ liệu nghiên cứu được thu thập từ 250 khách hàng cá nhân đang giao dịch tại các ngân hàng trên địa bàn tỉnh Bạc Liêu. Phương pháp kiểm định độ tin cậy thang đo bằng hệ số Cronbach’s alpha, phân tích nhân tố khám phá nhằm tìm ra nhóm nhân tố mới và hồi quy đa biến được sử dụng để tìm ra các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay tiêu dùng của khách hàng cá nhân trên địa bàn tỉnh Bạc Liêu. Kết quả ước lượng mô hình cho thấy, các nhân tố như: Thương hiệu ngân hàng; Nhân viên ngân hàng; Chất lượng dịch vụ và Lãi suất vay có mối tương quan thuận chiều đến quyết định vay tiêu dùng của khách hàng trên địa bàn tỉnh Bạc Liêu. Tất cả các nhân tố trên đều tác động tích cực đến quyết định vay của khách hàng. Kết quả nghiên cứu cũng cho thấy, thương hiệu ngân hàng là nhân tố tác động mạnh nhất đến quyết định vay tiêu dùng của khách hàng cá nhân. Trên cơ sở đó, nghiên cứu bốn nhóm hàm ý quản trị được đề xuất nhằm giúp nâng cao hiệu quả hoạt động cho vay tiêu dùng đối với khách hàng cá nhân tại Bạc Liêu.
Abstract
Credit institutions need to develop an effective consumer loan risk management policy to ensure the safety of both customers and the bank. To achieve this, bank leaders must clearly understand the local residents' consumer behavior. Understanding the factors that influence consumer borrowing decisions also helps banks strengthen their competitiveness and develop the financial market in Bac Lieu province. The aim of this study is to analyze the factors influencing the consumer borrowing decisions of individual customers in Bac Lieu province. A convenient survey method was used to interview 250 individual customers currently transacting with banks in Bac Lieu province. The reliability of the measurement scale was tested using Cronbach's alpha coefficient. Exploratory factor analysis was used to identify new factor groups, and multiple regression was used to identify factors that influence the consumer borrowing decisions of individual customers in Bac Lieu province. The estimated model results showed that factors such as bank brand, bank staff, service quality, and loan interest rates positively correlate with customers' consumer borrowing decisions in Bac Lieu province. All these factors have a positive impact on customer borrowing decisions. The study also showed that bank brand is the strongest factor influencing individual customer borrowing decisions. Based on this, the study proposed four implication groups to improve the effectiveness of consumer lending operations for individual customers in Bac Lieu.
References
Ajzen, I., 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Ajzen, I., and Fishbein, M., 1975. Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, PA: Addison Wesley.
Ajzen, I. and Fishbein, M., 2005. The influence of attitudes on behavior. In D. Albarracin, B.T. Johnson and M.P. Zanna (eds), Handbook of Attitudes and Attitude Change: Basic Principles. Mahwah, NJ: Erlbaum, in press.
Cronbach, L. J., 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, pp.297-334.
Phan Thị Út Châu, Trần Kiều Nga, Nguyễn Đức Thanh, Nguyễn Huỳnh Thanh và Nguyễn Năng Phúc, 2020. Nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay vốn của khách hàng cá nhân tại Ngân hàng thương mại cổ phần Đầu Tư và Phát triển - Chi nhánh Hậu Giang. Tạp chí Nghiên cứu khoa học và phát triển kinh tế Trường Đại học Tây Đô, Số 10.
Frangos, C., Fragkos, K. C., Sotiropoulos, I., Manolopoulos, G., & Valvi, A. C., 2012. Factors affecting customers' decision for taking out bank loans: A case of Greek customers. Journal of Marketing Research & Case Studies, Vol. 2012 (2012), Article ID 927167, 16 pages.
Lê Phúc Minh Chuyên, 2020. Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay tiêu dùng của khách hàng: Nghiên cứu tại Agribank chi nhánh TP. Đà Nẵng. Tạp chí Tài chính, Kỳ 2 Tháng 6/2020, 1-7.
Nguyễn Thị Ngọc Diệp và Nguyễn Quốc Huy, 2014. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự lựa chọn ngân hàng của khách hàng cá nhân tại thành phố Biên Hòa. Tạp chí Khoa học Lạc Hồng, Số 5, trang 25-30.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L., 2006. Multivariate data analysis (6th Edition). Pearson Prentice Hall. New Jersey.
Lê Hoàng Trường Hải và Trịnh Xuân Hoàng, 2021. Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay vốn của khách hàng cá nhân tại ngân hàng thương mại cổ phần Công Thương Việt Nam - Chi nhánh Tây Sài Gòn. Tạp chí Công Thương. Các kết quả nghiên cứu khoa học và ứng dụng công nghệ, Số 28, 1-5.
Nguyễn Minh Kiều, 2014. Nghiệp vụ Ngân hàng hiện đại (Lần xuất bản thứ 3). TP. Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Lao động - xã hội.
Nguyễn Kim Nam và Trần Thị Tuyết Vân, 2015. Nghiên cứu về các yếu tố ảnh hưởng đến sự lựa chọn của các khách hàng cá nhân tại Tp.HCM. Tạp chí ngân hàng, Số 14.
Lương Trung Ngãi và Phạm Văn Tài, 2019. Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định vay vốn của khách hàng cá nhân tại BIDV Trà Vinh. Tạp chí Tài chính online, 11/2/2019, 1-9.
Peterson, R. A., 1994. A meta-analysis of Cronbach’s coefficient alpha. Journal of Consumer Research, 21, 381-391.
Philip Kotler & Gary Armstrong., 2011. Principles of Marketing, pp.135-154.
Rehman, H. and Ahmed, S., 2008. An Empirical analysis of the determinants of Banks Selection in Pakistan: A customer view. Pakistan Economic and Social Review, Volume 46, No.2, pp. 147-160.
Nguyễn Đình Thọ, 2011. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh: Thiết kế và thực hiện. NXB Lao động - Xã hội.
Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Nhà xuất bản Hồng Đức.