Factors affecting the satisfaction for service quality of ATM card in Vietcombank - Can Tho Branch
Article Sidebar

This study aimed to identify and measure the factors influencing customer satisfaction with the service quality of bank card transactions of Vietcombank at the Can Tho Branch, in order to propose solutions to improve the service quality of bank card transactions. The data used in this study was collected through a convenience sampling method with 210 survey questionnaires of Vietcombank Can Tho from individual customers. The study used the SERVPERF service quality scale, tested the reliability of the data used in the scale using Cronbach’s Alpha coefficient to eliminate inappropriate variables, then performed exploratory factor analysis (EFA) and linear regression analysis to measure the service quality of banking as well as customer satisfaction. The study also tested differences in customer satisfaction according to demographic characteristics using T-Test and ANOVA analysis. The results showed that there were five components of quality service consisting of reliability, responsiveness, empathy, assurance, and tangible. The results showed no difference in customer satisfaction in terms of gender and age. However, there were differences based on the customers' education level, income and occupation. Based on the results, the author proposes some management interventions for Vietcombank managers, to develop appropriate strategies for improving the quality of their ATM services which can lead to the increase of customer satisfaction.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm đánh giá tác động của các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của khách hàng đối với chất lượng dịch vụ thẻ ATM của Vietcombank, từ đó đề xuất các hàm ý quản trị để nâng cao chất lượng dịch vụ ATM của Vietcombank. Các số liệu được thu thập theo phương pháp chọn mẫu phi xác suất kiểu thuận tiện thông qua 210 phiếu khảo sát khách hàng cá nhân của Vietcombank Cần Thơ. Nghiên cứu sử dụng thang đo chất lượng dịch vụ SERVPERF, kiểm định độ tin cậy của thang đo bằng hệ số Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá EFA, phân tích hồi quy tuyến tính để đo lường chất lượng dịch vụ thẻ ATM và sự hài lòng của khách hàng. Sự khác biệt về sự hài lòng của khách hàng theo các đặc điểm nhân khẩu học cũng được kiểm định bằng phương pháp kiểm định T-Test và phân tích ANOVA. Kết quả nghiên cứu cho thấy có năm nhân tố chất lượng dịch vụ ảnh hưởng: (1) Đảm bảo; (2) Đáp ứng; (3) Phương tiện hữu hình; (4) Đồng cảm; (5) Tin cậy. Kết quả kiểm định không có sự khác biệt đối với sự hài lòng của khách hàng về giới tính, độ tuổi; tuy nhiên có sự khác biệt theo trình độ học vấn, thu nhập và nghề nghiệp của khách hàng. Dựa vào các kết quả phân tích, tác giả đề xuất một số hàm ý quản trị đến nhà hoạch định chính sách của ngân hàng thương mại Vietcombank có chiến lược phù hợp để nâng cao chất lượng dịch vụ thẻ ATM, nâng cao sự hài lòng của khách hàng
Abstract
This study aimed to identify and measure the factors influencing customer satisfaction with the service quality of bank card transactions of Vietcombank at the Can Tho Branch, in order to propose solutions to improve the service quality of bank card transactions. The data used in this study was collected through a convenience sampling method with 210 survey questionnaires of Vietcombank Can Tho from individual customers. The study used the SERVPERF service quality scale, tested the reliability of the data used in the scale using Cronbach’s Alpha coefficient to eliminate inappropriate variables, then performed exploratory factor analysis (EFA) and linear regression analysis to measure the service quality of banking as well as customer satisfaction. The study also tested differences in customer satisfaction according to demographic characteristics using T-Test and ANOVA analysis. The results showed that there were five components of quality service consisting of reliability, responsiveness, empathy, assurance, and tangible. The results showed no difference in customer satisfaction in terms of gender and age. However, there were differences based on the customers' education level, income and occupation. Based on the results, the author proposes some management interventions for Vietcombank managers, to develop appropriate strategies for improving the quality of their ATM services which can lead to the increase of customer satisfaction.
References
Abdullah, M. A., Manaf, N. H. A., Yusuf, M. B. O., Ahsan, K., & Azam, S. F., 2014. Determinants of customer satisfaction on retail banks in New Zealand: an empirical analysis using structural equation modeling. Global Economy and Finance Journal, 7(1), 63-82.
Cronin Jr, J. J., & Taylor, S. A., 1992. Measuring service quality: a reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L., 1998. Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Kotler, P., Armstrong, G., Ang, S. H., Leong, S. M., Tan, C. T., & Ho-Ming, O., 2012. Principles of marketing: An Asian perspective. Pearson/Prentice-Hall.
Kumbhar, V. M., 2011. Customer satisfaction in ATM service: An empirical evidence from public and private sector banks in India. Management Research and Practice, 3(2), 24-35.
Lê Ngọc Diệp, Lê Đình Hải, Võ Thị Kim Hằng, Lê Huyền Trang, Lê Thị Cẩm Nhung, & Hồ Thu Quyên, 2017. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của khách hàng cá nhân đối với chất lượng dịch vụ thẻ ghi nợ nội địa tại ngân hàng thương mại cổ phần Ngoại thương - chi nhánh Đồng Nai. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Lâm nghiệp, Số 06-2017.
Malik, G., & Bansal, S., 2015. Impact of ATM service on customer perception and satisfaction of Indian banks. The Asian Journal of Technology Management, 8(2), 96.
Moutinho, L., 1992. Customer satisfaction measurement: Prolonged satisfaction with ATMs. International Journal of Bank Marketing, 10(7), 30-37.
Nguyễn Đình Thọ, 2011. Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. Nhà xuất bản Lao động - Xã hội.
Nguyễn Thanh Vũ & Hà Thị Thanh Thúy, 2021. Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của khách hàng sử dụng thẻ tín dụng tại ngân hàng TMCP Đầu tư và Phát triển Việt Nam - Chi nhánh Phú Mỹ Hưng. Tạp chí Công Thương, Tháng 02/2021.
Nguyễn Việt Hùng & Phan Thanh Hải, 2020. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của khách hàng đối với dịch vụ thẻ tại Agribank Kiên Giang. Tạp chí Tài chính Online, 2020.
Nunnally, J. C., & Berstein, I. H., 1994. Psychometric theory. New York, NY: McGraw-Hill.
Oliver, R. L., 1993. Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response. Journal of Consumer Research, 20(3), 418-430.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L., 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 41-50.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L., 1988. SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 12-40.
Shahin, A., & Samea, M., 2010. Developing the models of service quality gaps: A critical discussion. Business Management and Strategy, 1(1), 1.
Verma, K., 2014. Measuring customer satisfaction towards ATM services: A comparative study of Union Bank of India and Yes Bank. Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce & Management, 3(7), 33-38.