Influence of electronic word of mouth on online purchasing intention of Tay Do university’ students
Article Sidebar

This study aimed at analyzing the effect of electronic word-of-mouth (eWOM) on the online purchase intentions of students at Tay Do University, located in the Mekong Delta region of Vietnam. The study was performed based on a quantitative survey of 265 students and analyzed data by using regression modeling with SPSS. Results showed that studying factors significantly influence students' decisions online purchase such as: Attitude towards online information, the need for such information, the perceived credibility and usefulness of the information, and the overall acceptance of eWOM. The findings offered some administrative implications for making more efficient marketing strategy on e-commerce businesses.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Nghiên cứu được thực hiện với mục tiêu nhằm phân tích tác động của truyền miệng điện tử (eWOM) đến ý định mua hàng trực tuyến của sinh viên Trường Đại học Tây Đô, một cơ sở giáo dục tại khu vực Đồng bằng sông Cửu Long, nơi mà sinh viên có mức độ sử dụng mạng xã hội và các nền tảng thương mại điện tử cao. Nhóm nghiên cứu đã tiến hành khảo sát 265 sinh viên và sử dụng mô hình hồi quy phân tích dữ liệu bằng phần mềm SPSS. Kết quả nghiên cứu cho thấy các yếu tố như thái độ đối với thông tin, nhu cầu thông tin, độ tin cậy của thông tin, tính hữu ích của thông tin, và mức độ chấp nhận thông tin eWOM đều có ảnh hưởng tích cực đến ý định mua hàng trực tuyến của sinh viên. Nghiên cứu này đóng góp cơ sở khoa học quan trọng cho các doanh nghiệp hoạt động trong lĩnh vực thương mại điện tử từ để xây dựng và điều chỉnh chiến lược tiếp thị hiệu quả hơn.
Abstract
This study aimed at analyzing the effect of electronic word-of-mouth (eWOM) on the online purchase intentions of students at Tay Do University, located in the Mekong Delta region of Vietnam. The study was performed based on a quantitative survey of 265 students and analyzed data by using regression modeling with SPSS. Results showed that studying factors significantly influence students' decisions online purchase such as: Attitude towards online information, the need for such information, the perceived credibility and usefulness of the information, and the overall acceptance of eWOM. The findings offered some administrative implications for making more efficient marketing strategy on e-commerce businesses.
References
Ajzen, I., 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Bộ Công thương, 2024. Sách trắng Thương mại điện tử Việt Nam năm 2023.
Cheung, C. M., Lee, M. K., & Rabjohn, N., 2008. The impact of electronic word-of-mouth: The adoption of online opinions in online customer communities. Internet Research, 18(3), 229-247.
Erkan, I., & Evans, C., 2016. The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. Computers in human behavior, 61, 47-55.
Erkan, I., & Evans, C., 2018. Social media or shopping websites? The influence of eWOM on consumers’ online purchase intention. Journal of Marketing Communications, 24(6), 617-632.
Fishbein, M., & Ajzen, I., 1975. Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L., 1998. Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice hall, vol. 5(3): 207-219.
Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., Walsh, G., & Gremler, D. D., 2004. Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet?. Journal of interactive marketing, 18(1), 38-52.
Lê Minh Chí và Lê Tấn Nghiêm, 2018. Tác động của truyền miệng trực tuyến đến ý định mua hàng của người dùng mạng xã hội. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 54(1D), 133-143.
Lê Văn Dũng, Vũ Huỳnh Mai Vi và Hà Anh Phương, 2023. Tác động của truyền miệng điện tử (eWOM) đến ý định mua hàng trực tuyến của thế hệ Z tại Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học Đại học Đông Á, 2(4), 58-75.
Nguyễn Thị Huỳnh Như và Hồ Mỹ Dung, 2022. Tác động của truyền miệng điện tử đến ý định mua hàng thực phẩm qua mạng xã hội của người tiêu dùng - nghiên cứu trên địa bàn thành phố Trà Vinh. Tạp chí Công thương, 2.
Phạm Văn Tuấn, 2020. Tác động của truyền miệng điện tử đến ý định mua hàng của người tiêu dùng trên nền tảng thương mại trực tuyến tại thị trường Việt Nam. Tạp chí Khoa học Thương mại, 141, 30-38.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., và Ullman, J. B., 2007. Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson, vol. 5: 481-498.
Trần Thanh Tú, 2022. Tác động của truyền miệng điện tử (E-WOM) đến ý định mua hàng trực tuyến tại TP. Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Kinh tế trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng, 10(2), 64-82.