Ảnh hưởng của sử dụng trí tuệ nhân tạo đến học tập của sinh viên: Trường hợp khảo sát ở hai cơ sở giáo dục tại thành phố Hồ Chí Minh và thành phố Cần Thơ
Article Sidebar

Nghiên cứu nhằm mục tiêu phân tích và đánh giá ảnh hưởng của ứng dụng trí tuệ nhân tạo lên hiệu quả học tập của sinh viên. Nghiên cứu được thực hiện qua khảo sát phỏng vấn 500 sinh viên và 120 giảng viên trong giai đoạn 2023-2024 tại chương trình đào tạo liên kết quốc tế của Đại học Greenwich tại TP. Hồ Chí Minh và TP. Cần Thơ. Kết quả cho thấy trước khi áp dụng trí tuệ nhân tạo, sinh viên gặp nhiều khó khăn về thời gian phản hồi hỗ trợ, hiệu suất học tập thấp và hạn chế trong tiếp cận tài nguyên giáo dục. Mức độ hài lòng của sinh viên đã tăng từ 70% lên 87% tại TP. HCM và từ 65% lên 81% tại TP. Cần Thơ. Thời gian phản hồi yêu cầu hỗ trợ giảm từ 120 phút xuống còn 30 giây tại TP. HCM và từ 150 phút còn 2 phút tại TP. Cần Thơ. Hiệu suất học tập của sinh viên được cải thiện với tỷ lệ sinh viên đạt điểm trên 8,0 tăng từ 30% lên 42% tại TP. HCM và từ 28% lên 38% tại TP. Cần Thơ. Kết quả nghiên cứu cho thấy áp dụng trí tuệ nhân tạo trong học tập góp phần quan trọng trong việc nâng cao hiệu quả học tập, tăng sự hài lòng của sinh viên, hỗ trợ tốt cho sinh viên trong học tập.
Article Details
Main Article Content
Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm mục tiêu phân tích và đánh giá ảnh hưởng của ứng dụng trí tuệ nhân tạo lên hiệu quả học tập của sinh viên. Nghiên cứu được thực hiện qua khảo sát phỏng vấn 500 sinh viên và 120 giảng viên trong giai đoạn 2023-2024 tại chương trình đào tạo liên kết quốc tế của Đại học Greenwich tại TP. Hồ Chí Minh và TP. Cần Thơ. Kết quả cho thấy trước khi áp dụng trí tuệ nhân tạo, sinh viên gặp nhiều khó khăn về thời gian phản hồi hỗ trợ, hiệu suất học tập thấp và hạn chế trong tiếp cận tài nguyên giáo dục. Mức độ hài lòng của sinh viên đã tăng từ 70% lên 87% tại TP. HCM và từ 65% lên 81% tại TP. Cần Thơ. Thời gian phản hồi yêu cầu hỗ trợ giảm từ 120 phút xuống còn 30 giây tại TP. HCM và từ 150 phút còn 2 phút tại TP. Cần Thơ. Hiệu suất học tập của sinh viên được cải thiện với tỷ lệ sinh viên đạt điểm trên 8,0 tăng từ 30% lên 42% tại TP. HCM và từ 28% lên 38% tại TP. Cần Thơ. Kết quả nghiên cứu cho thấy áp dụng trí tuệ nhân tạo trong học tập góp phần quan trọng trong việc nâng cao hiệu quả học tập, tăng sự hài lòng của sinh viên, hỗ trợ tốt cho sinh viên trong học tập.
Abstract
This study aims to analyze and evaluate the impact of artificial intelligence (AI) applications on student learning outcomes. The research was conducted through interviews and surveys with 500 students and 120 lecturers during the 2023–2024 academic period at the international joint training program of Greenwich University in Ho Chi Minh City and Can Tho. The results indicate that before the application of AI, students faced several challenges such as delayed support response times, low academic performance, and limited access to educational resources. Student satisfaction increased from 70% to 87% in Ho Chi Minh City and 65% to 81% in Can Tho. The average support response time was reduced from 120 minutes to 30 seconds in Ho Chi Minh City and 150 minutes to 2 minutes in Can Tho. Academic performance also improved, with the percentage of students achieving scores above 8.0 rising from 30% to 42% in Ho Chi Minh City and from 28% to 38% in Can Tho. These findings suggest that integrating AI in learning significantly enhances academic performance, increases student satisfaction, and provides effective learning support.
Tài liệu tham khảo
Brown, T. B, 2020. Language models are few-shot learners. arXiv preprint, arXiv:2005.14165. https://doi.org/10.48550/arXiv.2005.14165
Deloitte, 2019. Enhancing the student experience in higher education. Retrieved from https://www2.deloitte.com
Education Advisory Board (EAB), 2020. Student satisfaction survey on personalized learning experiences in international education. Retrieved from https://eab.com/
Gartner, 2020. AI in education: The future of personalized learning and improved student outcomes. Retrieved from https://www.gartner.com/en/documents
Government of Vietnam, 2021. National strategy on research, development and application of artificial intelligence until 2030. Retrieved from https://moet.gov.vn
Hattie, J., 2009. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Higher Education Policy Institute (HEPI), 2021. Student experience survey. Retrieved from https://www.hepi.ac.uk
Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C., 2021. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign.
Ifenthaler, D., & Yau, J. Y. K., 2020. Utilizing data analytics in higher education: A systematic review. Education and Information Technologies, 25(2), 1013-1033.
Kotler, P., & Fox, K. F. A., 1995. Strategic marketing for educational institutions (2nd ed.). Prentice-Hall.
Lemon, K. N., & Verhoef, P. C., 2016. Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of Marketing, 80(6), 69–96. https://doi.org/10.1509/jm.15.0420
Li, C., & Lalani, F., 2020. The COVID19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum. Retrieved from https://www.weforum.org
Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B., 2016. Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. Pearson.
McKinsey Global Institute, 2017. Artificial Intelligence: The next digital frontier? Retrieved from https://www.mckinsey.com
Meyer, C., & Schwager, A., 2007. Understanding customer experience. Harvard Business Review, 85(2), 116-126.
Reichheld, F. F., 2003. The one number you need to grow. Harvard Business Review, 81(12), 46–54.
Research and Markets, 2021. Artificial intelligence (AI) in education market: Global industry analysis and forecast 2020–2030. Retrieved from https://www.researchandmarkets.com/reports/5400269
Woolf, B. P., 2010. Building Intelligent Interactive Tutors: Student-centered Strategies for Revolutionizing Elearning. Morgan Kaufmann.
Zhang, Y., Zheng, Y., & Wang, S., 2020. The impact of AI-based intelligent tutoring systems on learning outcomes in higher education: A meta-analysis. Educational Technology & Society, 23(1), 72–85.